Blog & Aktualności

Szlifowanie bezkłowe – charakterystyka procesu i jego zastosowanie

Szlifowanie bezkłowe – charakterystyka procesu i jego zastosowanie

Szlifowanie bezkłowe to proces obróbki skrawaniem, w którym detale są szlifowane bez potrzeby mocowania ich w uchwytach lub zaciskach, co odróżnia go od tradycyjnych metod szlifowania, gdzie obrabiany przedmiot jest podtrzymywany w uchwytach lub kłach. Proces ten jest stosowany głównie do szlifowania wałków, tulei, rur oraz innych elementów o przekroju cylindrycznym.

Charakterystyka procesu szlifowania bezkłowego

01

Układ obróbczy

  • Koło szlifierskie: Jest to główny element ścierny, który usuwa materiał z obrabianego przedmiotu.
  • Koło prowadzące (napędowe): Obraca się w przeciwnym kierunku do koła szlifierskiego, pełniąc funkcję podtrzymującą i kontrolującą prędkość oraz przesuw przedmiotu obrabianego.
  • Podpórka (blade): Znajduje się między kołem szlifierskim a kołem prowadzącym. Podtrzymuje detal podczas obróbki, zapewniając stabilność.
02

Rodzaje szlifowania bezkłowego

  • Szlifowanie przelotowe: Przedmiot jest przesuwany przez maszynę w sposób ciągły, a ściernica usuwa materiał na całej jego długości. Metoda ta jest używana do obróbki długich i prostych elementów.
  • Szlifowanie wgłębne: W tej metodzie przedmiot jest wprowadzany do maszyny, ale nie przesuwa się liniowo. Koło szlifierskie wykonuje ruch posuwisto-zwrotny, usuwając materiał z określonej części przedmiotu. Jest to metoda stosowana do obróbki elementów z wycięciami, wybrzuszeniami czy kołnierzami.
03

Zalety szlifowania bezkłowego

  • Wysoka dokładność i powtarzalność: Możliwość osiągnięcia bardzo małych tolerancji wymiarowych oraz wysokiej jakości powierzchni.
  • Wydajność: Możliwość szybkiej obróbki dużej liczby detali.
  • Eliminacja potrzeby mocowania przedmiotu: Umożliwia obróbkę cienkościennych lub delikatnych elementów bez ryzyka ich uszkodzenia.

03

Wady szlifowania bezkłowego

  • Ograniczenia w kształtach: Proces ten jest ograniczony głównie do elementów o przekroju cylindrycznym.
  • Koszty maszyn i narzędzi: Wysokie koszty zakupu specjalistycznych maszyn oraz konieczność precyzyjnej kalibracji.

Budowa i zasada działania maszyny do szlifowania bezkłowego

01

Główne elementy maszyny

  • Koło szlifierskie (ściernica): Duże, szybkoobrotowe koło pokryte materiałem ściernym (najczęściej korundem lub diamentem), które usuwa materiał z powierzchni obrabianego detalu.
  • Koło prowadzące (napędowe): Mniejsze koło o regulowanej prędkości obrotowej, które kontroluje ruch detalu, zapewniając jego stabilność i odpowiednią prędkość przesuwu.
  • Podpórka (blade): Cienka podpórka umieszczona pomiędzy kołem szlifierskim a kołem prowadzącym, która podtrzymuje detal, umożliwiając jego precyzyjne prowadzenie podczas obróbki.
  • Układ chłodzenia: System doprowadzający ciecz chłodzącą do strefy obróbki, co zapobiega przegrzewaniu się detalu i ściernicy, oraz poprawia jakość wykończenia powierzchni.
  • System sterowania CNC: W nowoczesnych maszynach sterowanie procesem obróbki odbywa się za pomocą komputerowego układu sterowania (CNC), co umożliwia precyzyjne programowanie parametrów pracy.
02

Zasada działania

  • Proces przelotowy: Detal jest wprowadzany pomiędzy koło szlifierskie a koło prowadzące i przesuwa się wzdłuż maszyny, gdzie następuje usuwanie nadmiaru materiału na całej długości detalu.
  • Proces wgłębny: Detal jest wprowadzany w określone miejsce i tam zatrzymywany. Koło szlifierskie porusza się wzdłuż detalu, usuwając materiał w wybranym obszarze.

02

Zastosowanie szlifowania bezkłowego

Szlifowanie bezkłowe jest szeroko stosowane w różnych branżach przemysłowych, takich jak:

  • Przemysł motoryzacyjny: Obróbka wałków rozrządu, wałów korbowych, osi, tulei.
  • Przemysł lotniczy: Produkcja precyzyjnych części o wysokich wymaganiach jakościowych.
  • Przemysł medyczny: Obróbka precyzyjnych narzędzi chirurgicznych oraz komponentów implantów.
  • Przemysł narzędziowy: Produkcja elementów maszyn, precyzyjnych części o małych wymiarach.

Podsumowując, szlifowanie bezkłowe to zaawansowany proces obróbczy, który umożliwia szybkie i precyzyjne szlifowanie elementów cylindrycznych, szczególnie tam, gdzie istotne jest uzyskanie wysokiej jakości powierzchni oraz dużej dokładności wymiarowej.